ایران تهران تلفن:02140774641 info@rgazim.ir

انواع کابل شبکه

انواع کابل شبکه
به این پست امتیاز دهید

 انواع کابل شبکه

 

زوج به ‌هم ‌تابیده (wisted pair) فرمی از سیم‌کشی است که در آن سیم‌های هادی دو به دو به هم پیچ خورده‌اند تا اختلالات الکترومغناطیسی حاصل از منابع خارجی را خنثی سازند. در رشته‌های به ‌هم ‌تابیده حلقه‌های بین سیم‌ها باعث تبدیل زوج‌های مغناطیسی به سیگنال می‌شود. در رشته سیم‌های متوازن، معمولاً دو رشته سیم سیگنال های مساوی و مخالف را بصورت جدا انتقال داده و در انتها با هم ترکیب می‌کنند. از آن‌جا که این دو رشته سیم دارای مقدار اختلالات الکترومغناطیسی (EMI) مشابه ولی با اختلاف فاز ۱۸۰ درجه‌ای هستند این امر باعث کاهش قدرت سیگنال‌های اخلال‌گر مغناطیسی در این ترکیب می‌شود.

میزان چرخش (که به آن زاویه پیچش نیز می‌گویند pitch of the twist) مشخصه این نوع کابل‌ها را به وجود می‌آورد که مقیاس آن بر حسب تعداد دورها در هر متر محاسبه می‌شود. هنگامی که جفت سیم ها به هم تابیده نباشند، این امکان وجود دارد که یکی از اعضای زوج سیم به منبع نیرو نزدیکتر باشد و باعث القای مقدار اندکی نیروی محرک الکتریکی (EMF) در آن رشته سیم شود.

از ميان انواع كابل ها امروزه كابل هاي زوجي به هم تابيده كه به ۳ شكل طراحي و ساخته شده اند، مورد استفاده عموم قرار گرفته اند:

۱٫ زوج سيم هاي به هم تابيده بدون زره (UTP):

 

اين نوع كابل ها ارزانترين و رايجترين نوع كابل در دنياي شبكه هاي كامپيوتري هستند و در رده هاي مختلف با پهناي باند متفاوت وارد بازار شده اند:

 

الف) كابلهاي Cat1: اين نوع از كابلها داراي پهناي باند حداكثر ۱۰۰KHz هستند و حداكثر نرخ ارسال در آنها ۱۴۴Kbps است و در مودم هاي معمولي و دستگاه هاي فكس كاربرد دارند.

ب) Cat2: داراي پهناي باند ۱MHz هستند و حداكثر نرخ ارسال آنها برابر ۲Mbps است و بيشتر كاربرد آن در شبكه ISDN و براي خطوط با نرخ حداقل است.

پ) Cat3: داراي پهناي باند ۱۶MHz هستند و حداكثر نرخ ارسال آنها برابر ۱۰Mbps (براي اترنت ۱۰Base-T4) است. بيشتر كاربرد آنها در سيستم هاي تلفن است.

ت) Cat4: داراي پهناي باند ۲۰MHz هستند و حداكثر نرخ ارسالي برابر ۱۶Mbps دارند و بيشتر براي استفاده در توپولوژي Token Ring طراحي و ساخته شده بودند.

ث) Cat5: داراي پهناي باند ۱۰۰MHz هستند و حداكثر نرخ ارسال داده در آنها ۱۰۰Mbps است (براي يك جفت سيم). براي استفاده در اترنت سريع (۱۰۰Base-T) استاندارد شده اند. نوع ارتقاء يافته اين كابل به Cat5E مشهور است كه در اترنت گيگابيت كاربرد دارد.

تفاوت کابل cat5 وcat5e

پشتیبانی شبکه : cat5 از Ethernet(10)  و fast Ethernet(100)  پشتیبانی می کند. کابل cat5e از اترنت ، fast Ethernet  و gigabit اترنت پشتیبانی می کند. کابل cat5e کاملا با عقب گشت شبکه ای سازگاری کامل دارد.

تاثیرات: در کابل های cat5e  استانداردی استفاده شده که از نظر الکتریکی تاثیر یک کابل بر زوج دیگرش کمتر خواهد شد. اما از نظر ساختار کابل با cat5 تفاوت چندانی ندارد و تنها سیگنال های نویز بین دو زوج سیم را کمتر می کند.

پهنای باند: در ساختار cat5e شما می توانید از طول سیگنال ۳۵۰ مگاهرتز استفاده کنید و این باعث می شود تا شما از پهنای باند گیگا بیت در سری کابل های cat5e بهره مند شوید.

ج) Cat6: داراي پهناي باند ۲۵۰MHz هستند و براي استفاده در اترنت گيگابيت طراحي و ساخته شده اند. اين كابل هم داراي نوع ارتقاء يافته به نام Cat6E است.

تذكر: كابلهاي Cat5 و Cat5E اندكي با يكديگر تفاوت دارند ولي پهناي باند آنها ثابت است. كابلهاي Cat6 و Cat6E نيز اندكي در پارامترهاي مخابراتي انتقال تفاوت دارند و تفاوتي در ميزان تضعيف سيگنال و يا پهناي باند با يكديگر ندارند.

چ) Cat7: داراي پهناي باند ۶۰۰MHz هستند و در اترنت ۱۰ گيگابيتي و بالاتر كاربرد دارند.

لازم به ذكر است كه امپدانس كابلهاي رده ۳ تا ۷ معادل ۱۰۰ اهم است و حداكثر طول كابل در آنها ۱۰۰ متر مي باشد.تفاوت اين ۷ رده كابل عمدتا در قطر سيم و ميزان پيچش سيم ها به دور يكديگر است.

۲٫ زوج سيم هاي به هم تابيده فويل دار (ScTP):

مجموعه اي از ۴ جفت سيم به هم تابيده هستند كه كاملا درون پوششي از فويل نازك آلومينيومي يا مسي قرار دارند. اين كار براي كاهش اثر نويزهاي خارجي بر روي سيم ها است.

۳٫ زوج سيم هاي به هم تابيده زره دار (STP):

 

 

مجموعه اي از ۴ جفت سيم به هم تابيده است كه علاوه بر اينكه كل مجموعه داخل پوششي از فلز قرار دارد، هر جفت نيز در درون پوششي از فويل قرار داده شده است. این لایه فلزی کمک مضاعفی به لغو تداخل الکترومغناطیسی می‌کند ولی در عوض اندازه، وزن و هزینه را افزایش می‌دهد. این سیم‌ها معمولاً جهت انتقال سیگنالهای آنالوگ و دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولاً در شبکه تلفن شهری از این نوع سیم استفاده می‌کنند. پهنای باند این رسانه به دو عامل ضخامت سیم و طول سیم بستگی دارد. حداکثر طول مجاز برای این سیمها ۱۰۰متر بوده و برای مسافتهای طولانی تر نیاز به استفاده از تکرار کننده است.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

*