ایران تهران تلفن:02140774641 info@rgazim.ir

پارامتر های مهم در انتخاب بهترین سیستم سرمایش و گرمایش

پارامتر های مهم در انتخاب بهترین سیستم سرمایش و گرمایش
به این پست امتیاز دهید

برای انتخاب بهترین سیستم سرمایش گرمایش باید حتما به پارامتر های زیر توجه داشته باشید.
۱-هزینه اجرا

یکی از فاکتورهای بسیار مهم است که شاید منطقه خاصی نداشته باشد و در کل کشور حرف اول را هزینه اجرا و نصب سیستم خواهد زد . البته که جدا از پروژه هایی که هزینه برای آنها اهمیتی ندارد در برخی موارد و لزوم کاربری و کارایی ساختمان ایجاب می کند گرانترین نوع سیستم سرمایش گرمایش اجرایی شود .

برای مثال سیستم VRF یکی از گرانترین سیستم های موجود در سرمایش و گرمایش است ولی در بسیاری از ساختمان های لوکس امروزی استفاده می شود .
۲-قدرت سیستم در سرمایش و گرمایش محیط

در برخی مناطق سرد سیر و یا مناطق گرمسیر ایران قدرت گرم کنندگی یا سرد کنندگی سیستم بسیار مهم است در برخی موارد این نکته اینقدر مهم خواهد بود که فاکتورهای دیگر انتخاب را کم اهمیت جلوه خواهد داد در این مناطق فقط سیستم خاصی جوابگو هستند و ناچار خواهیم بود از همان سیستم تحت هر شرایطی استفاده کنیم .
۳-بازده سیستم

اینکه سیستم ما چقدر بازده انرژی داشته باشد و انرژی را که مصرف می کند تا چقدر به سرما و یا گرما تبدیل می کند یکی دیگر از فاکتورهای مهم در انتخاب سیستم است .
۴-مصرف انرژی

با توجه به اینکه سیستم مورد نظر از چه حامل انرژی استفاده می کند باید مصرف انرژی آن کم باشد تا هزینه های جاری زندگی را افزایش ندهد . وقتی حرف از مصرف زیاد به میان می آید همه ما به یاد کولرهای گازی و یا بخاری های گازی می افتیم که الحق بسیار پر مصرف بودند البته که نسل های جدیدی از هر دو این سیستم ها توانسته مصرف انرژی را به نسبت مدل های قدیمی خود به شدت کاهش دهد .

 

اطلاعات بیشتر : انواع سیسیتم سرمایشی و انتخاب بهترین سیستم سرمایشی منزل

کدام سیستم سرمایش گرمایش در کدام منطقه

با توجه به اینکه بنده در یکی دو منطقه مختلف از نظر آب و هوایی در ایران زندگی کرده ام می توانم تا حدی سیستم های مفید ان منطقه را به شما معرفی کنم اما بهتر از بعد از مطالعه این مقاله و نتیجه گیری برای تصمیم نهایی حتما با یک کارشناس خبره تاسیسات در منطقه سکونت خود مشورت کنید .
۱-منطقه معدل ( اصفهان ، تهران و مشابه )

در این مناطق نه از زمستان های بسیار سخت خبری است و نه از تابستان های سوزان پس در این مناطق مهمترین فاکتورهای انتخاب سیستم سرمایش گرمایش، هزینه اجرا ، بازده و مصرف انرژی خواهد بود که با توجه به این فاکتورها اولین نوع انتخاب : کولر آبی و پکیج و رادیاتور و یا کف خواب خواهد بود.

این سیستم ها از نوع ارزان قیمت و کم مصرف هستند همچنین بازده مناسبی در این مناطق دارند .
اگر فاکتور هزینه اجرا حذف شود سیستم فن کوئل با ترکیب چیلر و پکیج و یا موتور خانه نیز گزینه بسیار مناسبی است .

البته چند سالی است که بسیاری از افراد به سراغ کولر های گازی رفته اند اما این سیستم خیلی مناسب این مناطق نمی باشد چرا که میزان سرمای تولیدی و حتی نوع سرمای تولیدی این کولر ها زیادتر از نیاز برای این مناطق است همچنین از مصرف زیاد این کولر ها نیز نمی توان چشم پوشی کرد حتی مدل های اینوتر دار جدید .
۲-مناطق سردسیر ( شهر کرد ، یاسوج ، تبریز و …. )

در این مناطق توجه اصلی به سیستم گرمایش است چرا که سیستم سرمایشی در برخی مناطق حتی در اوج تابستان نیز به کار گرفته نمی شود و در تابستان ها دما به حالت ایده آل در می آید و در عوض این مناطق زمستان های بسیار سخت دارند و باید وسیله گرمایشی بتواند میزان گرمای قابل توجهی را تولید کند .
پس اولویت بندی فاکتورهای مهم به این صورت خواهد بود : قدرت سیستم ، مصرف انرژی و هزینه اجرا و بازده.

بر اساس این اولویت بندی انتخاب اول این مناطق بخاری یا پکیج و کف خواب خواهد بود که بسیاری از افراد از ترکیب هر دو این ها استفاده می کنند تا در اوایل و اواخر زمستان و یخ بندان از بخاری استفاده کنند .
نکته : در این مناطق نیز با حذف فاکتور هزینه اجرا سیستم فن کوئل و پکیج یا موتور خانه می تواند بسیار کار آمد باشد .برای اطلاع از قیمت و خرید ترموستات های لمسی کلیک کنید.

در ضمن سیستم سرمایشی این مناطق هم می تواند کولر آبی باشد .
۳-مناطق گرمسیر خشک ( کرمان ، یزد ، شیراز و …. )

در این مناطق توجه بیشتری به سیستم سرمایش می کنند و باید در تابستان های بسیار گرم بتوان دمای منزل را کاهش داد البته گرمای این مناطق فقط در فصل تابستان و آن هم شاید در مدت کوتاهی نمود کند . پس فاکتورهای مهم انتخاب به ترتیب زیر خواهند بود : قدرت ، بازده و مصرف انرژی و هزینه اجرا .

با توجه به همین فاکتورها بهترین سیستم سرمایشی خانگی پیشنهادی ، ترکیب کولر آبی و کولر گازی خواهد بود تا در فصول گرم از کولر آبی و در فصول بسیار گرم از کولر گازی استفاده کنند برای سیستم گرمایشی نیز سیستم پکیج و رادیاتور گزینه مناسبی است .

نکته : در این مناطق نیز سیستم چیلر و موتور خانه و یا پکیج با ترکیب فن کوئل بسیار کارآمد و مفید خواهد بود .
۴-مناطق گرمسیر و مرطوب ( بندر عباس ، بوشهر ، قشم و …. )

در این مناطق در برخی از ماه های سال هوا اینقدر گرم و شرجی خواهد شد که حتی قادر نخواهید بود یک ساعت بدون سیستم گرمایشی تحمل کنید . پس حتما باید سیستم سرمایشی منزل از بالاترین قدرت ممکن برخوردار باشد .

اولویت بندی در این مناطق : قدرت سیستم ، بازده ، هزینه اجرا و مصرف انرژی

همانطور که ملاحظه می کنید اینقدر قدرت و توان سیستم مهم است که مصرف انرژی در انتخاب این سیستم ها بی اهمیت خواهد شد .

از چند سال پیش تاکنون در این مناطق فقط از کولر گازی استفاده می شد که اکنون با مدل های جدید اینورتر دار جایگزین می شوند درست است که کولر های گازی مصرف برق زیادی دارند ولی در این مناطق فقط کولر گازی و چیلر های جذبی پاسخگو هستند . البته چیلرها به دلیل هزینه اجرای بالا و نیاز به زیر ساخت ها کمتر مورد توجه قرار می گیرد .

در ضمن جهت سیستم گرمایش سیستم پکیج و رادیاتور استفاده می شود که البته زیاد هم هست جالب است که در برخی مناطق حتی سیستم گرماشی اجرا نمی شود .

نتیجه گیری : پس با توجه به میزان سرمایش گرمایش هر منطقه و حتی کاربری ساختمان باید از سیستم سرمایش گرمایش مناسبی استفاده کرد همچنین با هوشمند سازی سیستم مورد نظر کاربری و بازده آنرا افزایش داد و امکانات زیادی را به همان سیستم قدیمی خود اضافه کنید .

نویسنده : زینب اعجازی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

*