چیلر چیست؟
چیلر یا سرد کن (به انگلیسی: Chiller) دستگاهی است که حرارت را از مایع (معمولاً آب) بر اساس سیکل
تبرید تراکم بخار یا جذبی میزداید. این مایع میتواند برای خنک کاری هوا یا دستگاهها( هواسازها و فن کوئل ها) استفاده شود
که معمولاً به صورت سیکل و درون یک مبدل حرارتی جریان دارد. به عنوان یک محصول جانبی مهم، حرارتی که از مایع جذب شده
یا باید به محیط خارج دفع شود یا برای کاراییهای بالاتر برای مقاصد گرمایی استفاده شود.
نگرانیهایی در مورد طراحی و انتخاب چیلرها وجود دارد. این نگرانیها شامل، کارایی، بازده، تعمیر و نگهداری، آسیبپذیریهای محیطی است.
انواع چیلرها
چیلرها به دو دسته چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی تقسیم میشوند.
شکل دیگر تقسیمبندی چیلرها بر اساس شکل خنک شدن ماده مبرد است که به سه دسته آب خنک،
هوا خنک و تبخیری تقسیمبندی میشوند.چیلرهای تراکمی با استفاده از انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی
با استفاده از انرژی حرارتی باعث ایجاد برودت و سرما میشوند.
چیلر تراکمی
در چیلرهای تراکمی گاز ابتدا توسط کمپرسور، متراکم میگردد(فشار ان افزایش میابد ).
این گاز سپس به کندانسور وارد شده توسط آب یا هوای محیط، خنک شده و به مایع تبدیل میگردد این مایع با عبور
از شیر انبساط یا لوله موئین دچار کاهش فشار انی شده و وارد فضای خنک کننده (اواپراتور) میشود که این کاهش
فشار باعث تبخیر مایع گردیده و در نتیجه مایع سردکننده با گرفتن حرارت نهان تبخیر خود از محیط خنککننده،
باعث کاهش دمای فضای خنککننده میگردد. پس از تبخیر این گاز به کمپرسور منتقل میشود و این سیکل تکرار میشود.
با عبور بخار با سرعت در یک مسیر ، هوای کندانسور مکیده میشود. خلاء در کندانسور به علت تبدیل بخار به
اب و کاهش حجم بخار نسبت به آب ایجاد میگردد.
انواع چیلر تراکمی
چیلر تراکمی با کمپرسور رفت و برگشتی
چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرو
چیلرهای تراکمی با کمپرسور اسکرال
چیلرهای تراکمی با کمپرسور سانتریفیوژ
کنترلکنندههای فشار در چیلر تراکمی
کنترل فشار بالا و پایین
این وسیله جهت کنترل کردن فشار دستگاه میباشد، دو لوله موئین در این کنترل وجود دارد که
لوله LP را به قسمت مکش کمپرسور متصل کرده و لوله HP را به قسمت فشار بالا.
در سیستم چیلر کمپرسور باید با فشار مکش و دهش معینی کار کند. هرگاه از این فشار کمتر یا بیشتر شود
این کنترل عمل کرده و دستگاه را خاموش میکند. کنترل فشار بالا و پایین قابل تنظیم میباشد.
در چیلر تراکمی با کندانسور آبی معمولاً فشار پایین را روی ۳۰ psi و فشار بالا را روی psi ۲۲۰ و با کندانسور
هوایی فشار پایین را روی ۴۰ و فشار بالا را روی ۲۵۰ psi میتوان تنظیم کرد.
اگر کمپرسور بر اثر فشار بالا قطع شود باید از سیستم رفع عیب شده و کلید ریست را فشار دهیم
ولی اگر بر اثر فشار پایین قطع شود دوباره بر اثر افزایش گاز دستگاه روشن میشود.
کنترل فشار روغن
این وسیله جهت کنترل کردن مداوم فشار روغن کمپرسور میباشد. اگر در کمپرسور فشار روغن نباشد
باعث صدمه دیدن آن میشود. کنترل روغن دارای دو لوله موئین میباشد که یکی از آنها به قسمت ساکشن (مکش)
کمپرسور و دیگری به قسمت فشار روغن کمپرسور متصل میشود. بین فشار مکش کمپرسور و فشار روغن باید
حداقل ۱۰ psi فشار باشد در غیر این صورت کنترل روغن فرمان قطع میدهد. هنگامی که کنترل روغن احساس کند
که فشار زیر ۱۰ psi است یک هیتر درداخل کنترل روغن شروع به گرم شدن میشود و پس از تقریباً ۹۰ ثانیه حرارت
هیتر باعث قطع شدن جریان شده و کمپرسور خاموش میشود.
ساختمان چیلر تراکمی
الکتروموتور: میل لنگ کمپرسور را به حرکت درمیآورد حرکت دورانی میل لنگ باعث حرکت رفت و برگشت
پیستون در داخل سیلندر میگردد در نتیجه گاز مبرد در کمپرسور متراکم میشود.
کوپلینگ: جفتکننده محور الکترو موتور با محور میل لنگ کمپرسور است.
کمپرسور: گاز خروجی از اواپراتور را متراکم کرده وارد کندانسور میکند.
لوله رانش: گاز خروجی از کمپرسور را به کندانسور هدایت میکند.
کندانسور: کندانسور این چیلر از نوع پوسته و لوله است در داخل پوسته گاز مبرد و در داخل لولهها آب خنک جریان دارد.
گاز داغ و متراکم توسط لوله وارد پوسته کندانسور میشود. به علت تماس با لولههای مسی حاوی آب خنک، خنک شده
به مایع تبدیل میشود و از پایین از طریق لوله خارج میشود. آب جریانی از طریق لوله وارد کندانسور شده و از طریق لوله خارج میشود.
آب خروجی از کندانسور به برج خنک کن هدایت میشود تا پس از خنک شدن دوباره به کندانسور برگردد.
لوله خروج مایع مبرد از کندانسور
شیر سرویس کندانسور: برای بستن لوله خروج مبرد از کندانسور در مواقع سرویس و تعمیرات و توقف طولانی دستگاه مورد استفاده قرار میگیرد.
شیر تغذیه ماده مبرد: برای شارژ سیستم استفاده میشود.
فیلتر درایر یا صافی رطوبت گیر: وجود مواد جامد و رطوبت در دستگاه تبرید موجب بروز اشکالاتی میگردد
که برای جلوگیری آن از وسیلهای به نام فیلتر برای گرفتن مواد جامد و درایر برای گرفتن رطوبت موجود در سیستم استفاده میشود.
شیر برقی: که در صورت وصل بودن جریان الکتریکی مسیر عبور مایع مبرد را باز نگه میدارد این شیر برقی از ترموستات فرمان میگیرد.
شیشه رویت یا سایت گلاس: میزان تغذیه ماده مبرد در سیستم و همچنین وجود رطوبت بیش از حد را در سیستم مشخص مینماید.
اواپراتور: ماده مبرد پس از عبور از شیر انبساط وارد اواپراتور چیلر میشود و در داخل لولههای مسی تبخیر شده و به صورت بخار از اواپراتور خارج
میشود. تبخیر در اواپراتور باعث سرد شدن آب جریانی در پوسته میگردد. آب سرد شده از محل بطرف هواساز و فن کویلها
جریان مییابد و در برگشت از هواساز یا فن کویلها از محل وارد اواپراتور چیلر میشود.
شیر انبساط ترموستاتیک: که از دمای گاز خروجی از اواپراتور تأثیر گرفته مقدار ماده مبرد ورودی به اواپراتور را تنظیم مینماید.
لوله مکش: که گاز خروجی از اواپراتور از طریق لوله وارد قسمت مکش کمپرسور میگردد.
تابلو وسایل اندازهگیری و کنترل فشار: که مانومترهای فشار زیاد و فشارکم کنترل فشار کم و زیاد و کنترل فشار روغن روی آن نصب شدهاند.
اصول کار چیلر تراکمی
اصول کار چیلر تراکمی بدین شکل میباشد که سیال مبرد وارد لولهها یا به اصطلاح تبخیرکننده که در داخل اتاق
یا محلی که میخواهیم سرد کنیم میشود گرما از هوای اتاق به سیال مبرد داده میشود و سیال در نتیجه گرفتن
گرما تبخیر میشود و در عوض درجه حرارت اتاق پایین میآید و دارای شرایط زیر باشد:
دمای آب رفت برج خنک کن بایستی ۲۸ درجه سانتیگراد باشد.
دمای آب برگشت برج خنک کن بایستی ۵ درجه سانتیگراد با رفت اختلاف داشته باشد.
فشار گاز فریون در مکش چیلر تراکمی بایستی ۴۵ تا ۷۵ پی اس آی ورانش ۲۰۰ تا ۲۶۰ پی اس آی باشد با کندانسور آبی.
هنگامی که میخواهیم گاز تزریق کنیم بایستی شیر سرویس آن را ببندیم.
در حالت کارکرد چیلر تمامی شیرهای آن بایستی باز باشد. مکش – رانش – مایع.
برای روشن کردن چیلر ابتدا فن برج سپس پمپ فن کوئل و بعد از آن پمپ برج را روشن میکنیم.
برای وکیوم کردن چیلر بایستی چیلر خاموش باشد.
برای روغن زدن هم باید دستگاه خاموش باشد.
فشار روغن حداقل PSi 20 بیشتر از درجه فشار مکش باشد.
سطح شیشه نشان دهنده مایع مبرد باید صاف و بدون حالت کف زدگی باشد.
روغن داخل کمپرسور حدود ۱/۲ سطح شیشه روغن نما باشد و اگر از ۱/۴ سطح شیشه کمتر باشد روغن لازم را تأمین کنید.
مقدار اسید برای هر ظرفیت چیلر معادل ۱/۵ کیلوگرم پیشنهاد میشود.
از گیج قرمز برای فشار زیاد و تست ازت استفاده میشود.
از گیج آبی (یا سبز) برای فشار کم و وکیوم کردن دستگاه چیلر استفاده میشود.
در کنار دریا فشار وکیوم باید ۱٫۲۹ اینچ جیوه باشد و در تهران ۲۷ اینچ جیوه.
چیلر جذبی
انواع چیلر جذبی در سیستم های تاسیسات
در چیلرهای جذبی برخلاف چیلرهای تراکمی از جذبکننده (Absorber) و مولد حرارتی (ژنراتور) به جای کمپرسور استفاده میگردد.
عمومیترین خنککننده در چیلرهای جذبی سیستم برمید لیتیم (لیتیوم برماید) است. در این سیستم، در قسمت جذبکننده،
بخار آب توسط لیتیوم برماید غلیظ جذب شده و در قسمت مولد حرارتی، آب بر اثر حرارت تبدیل به بخار میشود.
بخار آب در کندانسور که دارای فشار ۱/۰ اتمسفر است به حالت مایع در میآیدو سپس در خنککننده که تحت فشار ۰٫۰۱ اتمسفر
دوباره به بخار تبدیل میگردد و آب برای اینکه تبخیر گردد گرمای نهان خود را از محیط خنککننده میگیرد و باعث ایجاد برودت میگردد
سپس بخار آب ایجاد شده در خنککننده به جذبکننده منتقل میگردد و دوباره این چرخه تکرار میشود.
انواع چیلر جذبی
۱- گروه تک اثره (Single effect)
که خود به سه دسته چیلرهای تک اثره با تغذیه بخار، تک اثره با تغذیه آب داغ (دمای بالای ۱۰۰ درجه سانتیگراد) و
تک اثره با تغذیه آب گرم(دمای زیر۱۰۰ درجه سانتیگراد) تقسیم میشوند که نحوه کار آنها مشابه بوده و همگی
دارای حداقل یک مولد حرارتی میباشند.
۲- گروه دو اثره (Double effect)
که به دو دسته دو اثره با تغذیه بخار و دو اثره با شعله مستقیم طبقهبندی میشوند.
این چیلرها، جز نسل جدید چیلرهای جذبی بوده و دارای سیکل تبرید کاملتری نسبت به چیلرهای جذبی تک اثرهاست.
ضریب عملکرد چیلرهای جذبی و چیلرهای تراکمی
ضریب عملکرد چیلرهای جذبی تک اثره بین ۰٫۶ الی ۰٫۸ است.
ضریب عملکرد چیلرهای جذبی دو اثره ۱٫۲ است.
ضریب عملکرد چیلرهای تراکمی بین ۲ تا ۶٫۱ است.
مزایای چیلر تراکمی نسبت به چیلر جذبی
چیلر تراکمی با توجه به نوع ماده مبرد و داشتن کمپرسور در ظرفیتهای برابر، از چیلر جذبی کمحجمترند و جای کم تری اشغال میکنند.
در واقع از لحاظ وزنی و حجمی چیلر تراکمی آب خنک نسبت به چیلر جذبی فضای کمتری در موتورخانه اشغال می کند
و از لحاظ حجمی و وزنی در حدود ½ چیلر مشابه جذبی وزن و حجم دارند.
ضریب عملکرد (COP) بالاتر نسبت به چیلر جذبی مشابه.
مصرف انرژی اولیه کمتر
مصرف آب کمتر
امکان استفاده بهینه از سیستمهای جذبی خصوصا در ظرفیتهای زیاد در مناطق گرم و مرطوب وجود ندارد.
اما در همین مناطق میتوان از چیلرهای تراکمی استفاده نمود.
اثرات به مراتب کمتر زیست محیطی نسبت چیلر جذبی.
پیک زدایی مصرف برق در ساعات اوج بار (ساعات ۱۹ الی ۲۳) با استفاده از سامانه کنترلر سرمایش تراکمی
ظرفیت پائین تر برجهای خنک کن و سیستم پمپاژ به برجها
مقایسه بین چیلرهای مذکور، تنها در صورتی قابل انجام است که امکان انتخاب انواع چیلر وجود داشته باشد،
در غیر اینصورت مقایسه و نتیجه گیری در مورد نوع خاصی، صحیح نیست. پارامترهایی از قبیل: شرایط آب و هوایی،
قیمت دستگاه، قیمت انرژی، هزینه نگهداری، عمر مفید تجهیزات، ابعاد دستگاه، تجهیزات پیرامونی، هزینه نصب،
هزینه بیمه و مالیات دستگاه، هزینه انرژی مصرفی و … از عوامل محدود کننده امکان استفاده از انواع چیلرها است.
با توجه به هزینه های بالای انرژی و هزینه های بسیار بالایی که آلایندگی تجهیزات سرمایشی و گرمایشی به کشور وارد می کند،
لازم است مهندسین و دست اندکاران صنعت تهویه مطبوع، ضمن در نظر گرفتن سیاستهای کلان کشور در زمینه انرژی،
محاسبات هزینه های اقتصادی طرح را قبل از انتخاب تجهیزات انجام دهند و براساس آن اقدام به انتخاب تجهیزات و تهیه طرح خود نمایند.
مینی چیلر
همانطور که از نام مینی چیلرها برمی آید این دستگاهها چیلرهای كوچكی هستند كه در فضاهایی استفاده می شوند
كه نیاز به سرمایش و گرمایش مستقل دارند. مکانیزم تغییر مدار سرمایی به گرمایی و بالعکس توسط شیر چهارراهه معکوس
کننده جریان گاز انجام می گردد. با استفاده از این دستگاهها مشكلات مربوط به موتورخانه مركزی حذف خواهد شد.
عموما مینی چیلرها از کندانسورهای هوا خنک بهره می برند. در واقع مینی چیلرها پمپ های حرارتی هستند
كه می توانند آب گرم مورد نیاز در زمستان را نیز فراهم نمایند. برخی مینی چیلرها با بکارگیری مشعل، آب گرم مورد نیاز را تامین می کنند.
از مزایای مینی چیلر می توان به موارد زیر اشاره نمود: