ایران تهران تلفن:02140774641 info@rgazim.ir

انواع سیستم برق اضطراری

انواع سیستم برق اضطراری
۱ (۲۰%) ۱ vote

انواع سیستم برق اضطراری عنوان مقاله ی ما می باشد. شما در این مقاله با انواع مختلف این سیستم ها آشنا می شوید. همچنین در مورد منابع تغذیه ی این سیستم ها نیز توضیح می دهیم.

همه ی ما در طول سال بارها شاهد قطع برق بوده ایم. شاید خیلی از ما در هنگام قطع برق به این فکر کرده ایم که بسیاری از اماکن مانند بیمارستان ها یا مطب های دندانپزشکی یا هر مکان حساس دیگری چگونه در شرایط قطع برق شهری فعالیت خود را ادامه می دهند.

بسیاری از دستگاه ها به قطع برق حساس می باشند. در این شرایط این دستگاه های حساس و مهم مانند دیزل ژنراتور در منازل و اماکن عمومی یا در بسیاری ادارات و کارخانه ها، در شرایط قطع برق شهری به سیستم دیگری به نام منبع تغذیه اضطراری وصل می شوند. و به کار خود بدون وقفه ادامه می دهند. این سیستم یک تولید کننده ی انرژی می باشد و ولتاژ لازم را تولید می کند. سیستم برق اظطراری انواع مختلفی دارد که ما در زیر به آنها اشاره خواهیم کرد.

سیستم برق اضطراری با وقفه :

منبع تغذیه اضطراری این سیستم، یک دستگاه تولید کننده ولتاژ می باشد که بنا به گفته های بالا قابلیت اتصال سریع مصرف کننده به منبع اضطراری بعد از قطع منبع اصلی را دارا نمی باشد.

یعنی زمان مابین قطع برق اصلی تا آماده شدن منبع برق اضطراری، به اندازه ای است که باعث خاموشی دستگاه می شود و فرآیند روشن شدن آن باید دوباره انجام پذیرد.

Ups ها :

که به معنای منبع تغذیه بدون وقفه می باشند. منبع تغذیه این سیستم باتری می باشد و دارای زمان سوئیچ کمتری نسبت به سیستم ژنراتوری است. یعنی وقتی برق اصلی قطع می گردد، بار کمتری به منبع تغذیه اضطراری وصل می شود.

پس بنابراین با توجه به مطالب فوق توصیه می شود در اماکن و یا اداره جات، سیستم های اضطراری از قبیل رایانه ها و یا سیستم اعلام حریق از ups به عنوان برق اضطراری استفاده شود اما به علت عدم پایداری ولتاژ خروجی ups این دستگاه همراه با سایر مصرف کننده های پر مصرف از قبیل سیستم سرمایش و یا گرمایش از دیزل ژنراتور به عنوان منبع تولید انرژی الکتریکی اضطراری استفاده نمایند.

منابع تغذیه کننده اضطراری

منابع تغذیه ایکه وظیفه تامین برق را در هنگام قطع برق شبکه به عهده دارند منابع تغذیه اضطراری نامیده می شوند. منابع تغذیه اضطراری بسته به سیستم مورد تغذیه خصوصیات متفاوتی دارند و در کل آن ها را می توان به دو دسته کلی تقسیم کرد :
۱- منابع ذخیره کننده :

این منابع همان باتری ها هستند و برای کار در تغذیه اضطراری باید قابلیت شارژ مجدد را دارا باشند. باتری ها را با واحد انرژی الکتریکی (KWH) می سنجند. در ضمن ولتاژ باتری نیز برای ما مشخص می باشد.

با دانستن این دو عامل می توانیم بفهمیم که باتری تحت آمپر مصرف کننده چند ساعت قادر است انرژی لازم را تامین کند. مزیت مهم این منابع این است که انرژی آن ها در کمترین زمان لازم قابل بهره برداری است.

یعنی این که هرگاه باتری شارژ شده ای را در اختیار داشته باشیم و به صورت ناگهانی به آن احتیاج پیدا کنیم، نیازی به انجام فرآیند پیچیده ای جهت آماده سازی آن نداریم. عیب مهم این منابع نیز این است که به دلیل عدم تولید انرژی، دوام این منابع کم است و نمی توان از آن ها به عنوان منابع دائم و طولانی مدت بهره گرفت.

با توجه به مزیت عیب گفته شده، این منابع بیشتر در مواردی استفاده می شوند که زمان قطعی برق اصلی کم است ولی در صورت قطع برق نیاز است که در کمترین زمان لازم تغذیه مدار برقرار گردد.

جهت نمونه عملی این مورد می توان تغذیه اضطراری رایانه ها را مثال زد که مصرف کمی دارند و جهت حفظ اطلاعات و جلوگیری از خرابی آن باید زمان قطعی برق مابین کار را تقریبا به صفر برسانیم.
۲- منابع تولید کننده :

این منابع همان ژنراتورها هستند. این دستگاه طبق تعریف یک انرژی غیر الکتریکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند. غالبا انرژی ورودی به وسیله یک موتور دیزل تامین می گردد. البته می توان به هر نحو دلخواهی انرژی ورودی را تامین کرد و انتخاب موتور دیزل فقط به خاطر ارزان و به صرفه بودن آن می باشد.

عیب بارز این منبع طولانی بودن زمان لازم جهت آماده سازی اتصال به مصرف کننده بعد از قطع برق اصلی می باشد که این نقیصه را نیز می توان با نصب نرم افزارها و سخت افزارهای مکمل به حداقل زمان رساند (۱۰ تا ۴۰ ثانیه).

مزیت مهم این منبع نیز طولانی بودن زمان برق دهی آن ها می باشد و فقط زمانی این منبع متوقف می گردد که یا سوخت آن ها به پایان برسد و یا مشکلی در ساختمان آن به وجود آید. بنابراین، این منبع جهت مصرف کننده هایی استفاده می شود که خاموش و روشن شدن آن ها صدمه ای وارد نمی سازد ولی مصرف برق آن ها بالا می باشد.

به ترکیبی از یک موتور دیزل، ژنراتور و انواع متعلقات فرعی آن که به عنوان یک مجموعه به یکدیگر متصل شده باشند دیزل ژنراتور می گویند.

موتور ژنراتورها می توانند از ۱-۲۰kva برای منازل، فروشگاه ها، ادارات کوچک و از ۲۰-۲۰۰۰kva برای مجتمع های اداری بزرگ و کارخانه ها استفاده شوند.

ژنراتورهای ۵۰۰۰kva برای ایستگاه های کوچک تولید برق استفاده می شوند و برای این منظور می توان از چندید دستگاه ژنراتور استفاده کرد. ژنراتورها در سایزهای بزرگ به صورت مجزا به محل نصب حمل شده و در آن جا مونتاژ و تجهیزات فرعی به آن ها اضافه می شود.

دیزل ژنراتورهای کوچک تا ۲۵۰kva نه تنها برای تولید برق اضطراری بلکه به جهت تامین برق مورد نیاز به صورت مستمر یا در زمان اوج مصرف و یا حتی در زمانی که کمبود ژنراتورهای بزرگ حس می شود استفاده می شوند.

نویسنده: زینب اعجازی

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد .

*